NUV academy
‘Samen halen we buiten naar binnen en de toekomst naar nu. Het blijft fascinerend en inspirerend hoe je snel en veel kunt opsteken van collega’s in andere media-uitgeverijen die vergelijkbare vragen en opdrachten hebben als jijzelf. Via de diversiteit van de verschillende uitgeefsectoren en de verschillen tussen bedrijven en markten krijg je een scherp beeld van hoe en waar je buiten gebaande paden kunt denken en doen. Of je nou bezig bent met uitgeefstrategie of met de operationalisering van digitale innovatie, in een concern of als niche-uitgever maakt daarbij niet uit.’
Nineke van Dalen, directeur NUV Academy
'Prachtige praktijkgerichte presentaties, well done!''Stof tot nadenken''Top! Leerzaam en toepasbaar''Ga zo door, fijne en praktische bijeenkomsten waar je gelijk de volgende dag mee aan de slag kunt''Zeer goed, je verwacht hier innovatie en vooruitstrevendheid en die krijg je ook'TERUGVERDER
Highlights 2016
Wegens het succes in voorgaande jaren bood NUV Academy ook in 2016 een programma op het gebied van innovatie en digitaal uitgeven. Er werd samengewerkt met inspirerende deskundigen, aangevuld door een of meer presentaties uit de uitgeefmediapraktijk. Naast de themabijeenkomsten werden de volgende activiteiten ontplooid.
Top 5 onderwerpen 2016
Participatie lidbedrijven
Sinds de start medio 2013 waren er in totaal 69 bijeenkomsten waaraan bijna 2.800 medewerkers deelnamen met gemiddeld tachtig procent unieke bezoekers.
De deelname in 2015 en in 2016 was over de traditionele uitgeeffuncties als volgt verdeeld:
*De hoogte van het percentage bij directie, management en HR in 2015 is te verklaren uit de introductiebijeenkomsten rond de CAO voor het Uitgeverijbedrijf.
Uit de functiebenamingen van de deelnemers is op te maken dat er in de lidbedrijven convergentie optreedt tussen de traditionele functies (zoals redactie en marketing), waarbij het onderscheid tussen deze functies vervalt en er heel veel nieuwe functies en rollen ontstaan, zoals brandmanager, social marketeer of content creator, om er maar een paar te noemen.
De NUV-leden bevinden zich in zeer uiteenlopende fasen in de transformatie naar crossmediale, digitale 360 graden mediaondernemingen. De deelnemersparticipatie is min of meer evenredig met het aantal lidbedrijven en werknemers in de vijf uitgeefsegmenten: nieuwsmedia, educatieve uitgevers, algemene uitgevers, magazine media en media voor vakinformatie en wetenschap.
Het programma van NUV Academy is gericht op operationalisering van de digitale transformatie, mediaconvergentie en innovatie in de uitgeefmediabedrijven, naast updates ten aanzien van NUV-basisdossiers als sociaal beleid, auteursrecht en privacy. NUV Academy biedt een aanvulling op de eigen opleidingsinspanningen van lidbedrijven, zo blijkt uit de evaluaties. Deelnemers dichten een onveranderlijk grote rol toe aan de netwerkfunctie en interactie met deelnemers uit andere uitgeverijen, waarbij het leren van elkaar en het elkaar leren kennen veel toegevoegde waarde heeft. De gemiddelde waardering bedroeg in 2016 7,83. Niche-uitgeverijen zetten deelname aan NUV Academy-events niet zelden als incentive door leidinggevenden in.
Vooruitblik 2017
In 2017 is het programma van NUV Academy deels een afspiegeling van de vier NUV-thema’s (Innovatie en Digitalisering, Big Data en Privacy, Auteursrecht en IE, HR en Sociaal Beleid). Daarnaast wordt het aanbod ingevuld vanuit de actualiteit en vraag van lidbedrijven.
Het volledige programma voor 2017 in ontwikkeling vindt u hier.
Platform voor professionalisering en innovatie
NUV Academy is het platform dat professionalisering en innovatie in de branche stimuleert door leden samen te brengen, zodat zij kennis en best practices kunnen delen. Alle uitgeefsectoren hebben te maken met vraagstukken over digitale transformatie en mediaconvergentie. Met zijn Academy brengt het NUV de expertise van de verschillende NUV-leden op het gebied van digitaal uitgeven samen op het niveau van de gehele uitgeefindustrie.
NUV Academy realiseert dit vooral door themamiddagen, workshops en meerdaagse trainingen te organiseren. Nineke van Dalen: ‘Met NUV Academy geeft het NUV invulling aan de lang gekoesterde wens om leden concreet te ondersteunen bij hun transformatie tot professionele digitale mediaondernemingen. Dat is in deze tijd, waarin bij veel bedrijven de opleidingsbudgetten onder druk staan, een substantiële meerwaarde in de dienstverlening voor de leden, zo blijkt ook uit de participatie over de afgelopen jaren.’
Meerwaarde voor alle NUV-leden
In vergelijking met het grote trainingsaanbod in de markt is de kracht van NUV Academy het specifiek verbinden van uitgeefervaringen in een veilige setting. Hierdoor levert de interactie tussen de deelnemers direct toepasbare oplossingen voor de eigen praktijk op. De grootste uitdaging voor NUV Academy is het managen van de niveau- en faseverschillen tussen de lidbedrijven, naast de grote verschillen in bedrijfsomvang. De ene keer wordt geprobeerd een cross-over te bewerkstelligen waarbij grote en kleinere leden, b2c- en b2b- en cross mediale en ‘single issue’ uitgeverijen van elkaar leren. De andere keer wordt gekozen voor één expliciet niveau om te voldoen aan meer specifieke verwachtingen.
Contact
Hogehilweg 6, 1101 CC Amsterdam
Postbus 12040, 1100 AA Amsterdam
telefoon: 020 - 430 91 50
e-mail: info@nuv.nl, internet: www.nuv.nl
Colofon
Tekst: NUV
Coördinatie en eindredactie: Ria Harder en Peter Stadhouders
Concept en vormgeving:
Fotografie: NUV, Anna Green | Portfolio Fotografie, Reclamebureau REM
Download pdf
Download het complete NUV jaarverslag 2016 als PDF
Om het jaarverslag in PDF formaat
te kunnen openen heeft u
Adobe Reader nodig. Deze kunt u