Kengetallen
In dit hoofdstuk staan enkele kengetallen van het NUV en zijn lidbedrijven. Deze getallen illustreren een aantal belangrijke ontwikkelingen en trends in de uitgeefbranche, bijvoorbeeld de omzetontwikkeling, belicht vanuit diverse perspectieven. De cijfers zijn grotendeels afkomstig uit de jaarlijkse omzetenquête en werkgelegenheidsenquête. Gedurende heel 2016 vond de uitvraag plaats met betrekking tot de gegevens van 2015.
AANTAL LEDEN PER GROEP (OP HOLDINGNIVEAU, PEILDATUM 31 DECEMBER 2016)
Bron: NUV-ledenadministratie
Gerealiseerde netto-omzet lidbedrijven naar branchevereniging (in miljoen euro), 2010-2015
Bron: ABF Research
Ontwikkeling netto-omzet lidbedrijven naar branchevereniging (in percentage), 2010-2015
Bron: ABF Research
De totale netto omzet in Nederland van bedrijven die aangesloten zijn bij het NUV bedraagt in 2015 2.635 miljoen euro. De totale omzet is met 4,9 procent afgenomen. Alleen bij de GAU is de omzet toegenomen.
Netto-omzet naar branchevereniging (in miljoen euro), 2010-2015
Bron: ABF Research
Aandeel digitale omzet in totale netto-omzet lidbedrijven naar branchevereniging, 2010-2015 (realisatie en verwachting)
Bron: ABF Research
N.B. Het betreft hier het aandeel digitale omzet exclusief de digitale component uit combinatie producten. De totale digitale omzet bedraagt in 2015 13,7% van de totale omzet. Dit aandeel is licht gestegen ten opzichte van 2014 (11,7%). De verwachting is dat het aandeel in 2016 verder zal stijgen tot 16,7%. Meer dan 50% van de omzet van MVW betreft digitale omzet. Binnen alle brancheverenigingen is een stijging van de digitale omzet waarneembaar.
Aandeel digitale omzet in totale netto-omzet lidbedrijven naar branchevereniging, 2010-2016 (realisatie en verwachting)
Bron: ABF Research
Netto omzet naar omvang (in miljoen euro), 2014-2015
De organisaties met een omzet van meer dan 100 miljoen euro zijn in 2015 goed voor 55% van de omzet in de uitgeefsector. Deze groep telt 6 organisaties. De organisaties met een omzet van minder dan een miljoen euro (59 organisaties) zijn goed voor een totale omzet van 23 miljoen euro en een aandeel van 1%.
Advertentiemarkt bruto-mediabestedingen per mediumtype, 2015-2016
Bron Nielsen
1) Wordt veroorzaakt door aanpassing van de tarieven en hebben een negatief effect op de omvang van de bruto mediabestedingen.
Contact
Hogehilweg 6, 1101 CC Amsterdam
Postbus 12040, 1100 AA Amsterdam
telefoon: 020 - 430 91 50
e-mail: info@nuv.nl, internet: www.nuv.nl
Colofon
Tekst: NUV
Coördinatie en eindredactie: Ria Harder en Peter Stadhouders
Concept en vormgeving:
Fotografie: NUV, Anna Green | Portfolio Fotografie, Reclamebureau REM
Download pdf
Download het complete NUV jaarverslag 2016 als PDF
Om het jaarverslag in PDF formaat
te kunnen openen heeft u
Adobe Reader nodig. Deze kunt u