Kansspelen

Uitgevers van nieuwsmedia en magazines organiseren zelf promotionele kansspelen, zoals prijspuzzels en cryptogrammen, om hun lezers te plezieren en te binden. Het NUV bepleit het schrappen van kleine promotionele kansspelen, met name spelen die een intellectuele inspanning vereisen (prijspuzzels, sudoku’s en dergelijke) uit de Wet op de kansspelen. Risico’s als misleiding over deelnamekosten of gebruik van persoonsgegevens zijn al geregeld in meer algemene wetgeving.

 

Om de kansspelmarkt te moderniseren en Nederlandse spelers beter te beschermen, zette de regering in 2016 haar beleid om online kansspelen te legaliseren voort. In Europese landen die online kansspelen eerder legaliseerden, groeide de reclamemarkt voor online kansspelen flink. Zowel rechtstreeks als via VNO-NCW tracht het NUV te bewerkstelligen dat alle legale kansspelaanbieders mogen adverteren.

 

In juli 2016 stemde de Tweede Kamer in met de nieuwe Wet op de kansspelen, waardoor legalisering van online kansspelen een stap dichterbij komt. Ook nam de Tweede Kamer moties aan om tijdslots voor gokreclames scherp te handhaven en reclames voor live-weddenschappen te verbieden. In 2017 gaat de Eerste Kamer verder met de behandeling van dit wetsvoorstel. Het NUV monitort de veranderingen en voorziet zijn leden desgevraagd van advies.

 

 

‘Het NUV waakt ervoor dat de wet- en regelgeving voor kansspelen niet nodeloos belemmerend uitwerkt voor uitgeverijen.’

Contact

 

Hogehilweg 6, 1101 CC Amsterdam

Postbus 12040, 1100 AA Amsterdam

 

telefoon: 020 - 430 91 50

e-mail: info@nuv.nl, internet: www.nuv.nl

Colofon

 

Tekst: NUV

Coördinatie en eindredactie: Ria Harder en Peter Stadhouders

 

Concept en vormgeving:

Reclamebureau REM

 Fotografie: NUV, Anna Green | Portfolio Fotografie, Reclamebureau REM

Download pdf

 

Download het complete NUV jaarverslag 2016 als PDF

 

Om het jaarverslag in PDF formaat

te kunnen openen heeft u

Adobe Reader nodig. Deze kunt u

hier kosteloos downloaden.